Wydział Twórczości, Interpretacji, Edukacji i Produkcji Muzycznej

Zakład Badań nad Percepcją Słuchową Muzyki

Studio Muzyki Elektronicznej

 

Wydział Wykonawstwa Instrumentalnego

Zakład Perkusji

 
Zakład Perkusji prowadzi szeroką działalność dydaktyczną, artystyczną i naukową. Stała współpraca z cenionymi wykładowcami i artystami z USA, Meksyku, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Danii i Szwecji pozwala na bieżącą analizę trendów wykonawczych sztuki perkusyjnej, weryfikację współczesnych technik gry oraz rozwoju nowoczesnych instrumentów perkusyjnych i najnowszej literatury. Dzięki wymianie doświadczeń z innymi ośrodkami akademickimi i uniwersyteckimi oraz znakomitemu instrumentarium Zakład w pełni przygotowuje studentów do przyszłej pracy zawodowej artysty muzyka i pedagoga.

Historia łódzkiej klasy perkusji

Początki łódzkiej klasy perkusji sięgają lat sześćdziesiątych, kiedy to w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi zajęcia prowadzili znakomici wykładowcy: prof. Jerzy Zgodziński, mgr Maksymilian Ronczka i mgr Alicja Rutkowska. Od 1971 r. klasę objęli absolwenci PWSM w Łodzi – profesorowie: Bronisław Pokora, Włodzimierz Skowera i Urszula Bereźnicka-Pniak. Poza dydaktyką łódzka klasa perkusji zawsze prowadziła bogatą działalność artystyczną promującą muzykę perkusyjną i twórczość kompozytorów polskich. Zgodnie z bogatą tradycją Zakład Perkusji kontynuuję dotychczasową działalność, wzbogacając ją o najnowszą światową literaturę, współczesne trendy wykonawcze i doświadczenia zapraszanych sław.

Misja i cele dydaktyczne

Misją Zakładu Perkusji jest rzetelne i wszechstronne wykształcenie artystów muzyków i pedagogów oraz działania mające na celu rozwój polskiej sztuki muzycznej i nauki. Najważniejszym zadaniem jest wyposażenie studentów klasy perkusji w wiedzę i umiejętności pozwalające na pracę w zawodzie muzyka oraz kompetencje stymulujące do dalszego rozwoju osobistego i budowania kariery artystycznej. Sprecyzowana oferta dydaktyczna umożliwia specjalistyczne wykształcenie perkusyjne zarówno w kierunku solistyczno-wirtuozowskim, kameralnym jak i orkiestrowym.

Współpraca zagraniczna

Stała wymiana doświadczeń artystyczno-naukowych obejmuje ważne ośrodki akademickie i organizacje, należą do nich m.in.: Percussive Arts Society, University of Southern Mississippi (USA), University of Iowa (USA), Royal Danish Academy of Music (Dania), Conservatoire de Strasbourg, Académie Supérieure de Musique de Strasbourg (Francja), Music Department of National Taiwan Normal University (Tajwan),  Conservatorio di Musica „Cesare Pollini” Padova (Włochy), Centro Superior de Música del País Vasco – Musikene (Hiszpania).

Konferencje i lekcje mistrzowskie

Warsztaty i seminaria z udziałem światowej sławy zagranicznych artystów to najlepsza metoda na doskonalenie warsztatu technicznego i artystycznego oraz zdobywanie szerokiej wiedzy. Rokrocznie Zakład Perkusji organizuje dla studentów i pedagogów warsztaty tematyczne dotyczące przede wszystkim zagadnień związanych z wybranymi instrumentami (marimba, wibrafon, kotły, muliperkusja, werbel), repertuarem orkiestrowym obejmującym poszczególne instrumenty perkusyjne oraz stylistykę wykonawczą różnych epok. Wykładowcami warsztatów i międzynarodowych konferencji byli m.in. prof. Emmanuel Séjourné, prof. Massimo Pastore, dr John Wooton, dr Daniel Moore, Kai Stensgaard, Javier Nandayapa, Ignacio Ceballos Martin, Frederick Engdahl i Garrett Mendelow.

 

  • THE BACEWICZ PERCUSSION ENSEMBLE

     
    W ramach Zakładu Perkusji od 2013 r. działa zespół perkusyjny złożony ze studentów klasy perkusji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi pracujący pod kierunkiem prof. Piotra Sutta. Repertuar formacji obejmuje etniczną muzykę perkusyjną z Azji, Afryki, Ameryki Łacińskiej, tradycyjną amerykańską muzykę marszową, klasykę perkusyjną XX i XXI wieku, transkrypcje literatury minionych epok oraz muzykę najnowszą tworzoną dla zespołu. Różnorodności i kolorystyki brzmienia The Bacewicz Percussion Ensemble dodaje niezwykle bogate instrumentarium – od orkiestrowych instrumentów perkusyjnych począwszy, poprzez klasyczne instrumenty solowe, marszowe, etniczne, awangardowe, a na elektronicznych skończywszy. Zespół pracował i koncertował z największymi sławami światowej sztuki perkusyjnej w gronie, których nie zabrakło m.in.: Emmanuela Séjourné (Francja), Johna Wootona (USA), Javiera Nandayapa (Meksyk), Kaia Stensgaarda (Szwecja), Ignacio Ceballos Maritina (Hiszpania) oraz Francesci i Claudia Santangelo (Włochy).

    ---Astrand-dk-
    ---perkusja-dk-
    ---perkusja-dk-
    ---rytmy-dk-

  • INSTRUMENTARIUM

     
    Bardzo wysokiej klasy nowe instrumentarium perkusyjne pozwala na realizację zadań artystycznych i wykonywanie wymagającej literatury zarówno solowej, kameralnej, jak i typowo orkiestrowej. Poza rozbudowanym zwielokrotnionym klasycznym instrumentarium (marimby – Yamaha 6100 i 5100; wibrafony – Musser Century Vibe M75, Bergerault VP4 Professional; kotły – Bergerault Grand Symphonic, Adams hand hammered, Premier; ksylofony, dzwony, dzwonki) Zakład Perkusji dysponuje szeroką gamą znakomitych instrumentów etnicznych:
    mistrzowskie azjatyckie bębny Taiko: o-daiko, miya-daiko, shime-daiko
    karaibskie steel-pans w 4 rejestrach
    pełne potrojone zestawy do muzyki brazylijskiej
    mistrzowskie zwielokrotnione instrumenty z kultury afro-kubańskiej
    strojone gongi tajlandzkie
    misy świątynne w rozpiętości 2 oktaw

    Instrumentarium należące do grupy orkiestrowych instrumentów perkusyjnych stanowi pokaźną część zbiorów Zakładu Perkusji:
    wielkie bębny o zróżnicowanej średnicy i konstrukcji
    różne zestawy talerzy symfonicznych
    profesjonalne tamburiny o różnej średnicy i brzmieniu
    rozbudowany zestaw instrumentów należących do grupy sound efects (gwizdki, syreny, klaksony, terkotki, dzwonki wietrzne i bin sasary)
    profesjonalne werble od piccolo do tamburo rullante

    Wychodząc naprzeciw współczesnym wymaganiom Zakład Perkusji zgromadził instrumentarium i akcesoria niezbędne do wykonywania perkusyjnej klasyki i awangardy XX i XXI w. Rozbudowane instrumentarium złożone z zestawów i oktaw poszczególnych instrumentów perkusyjnych:
    tom-tomy koncertowe (od basowych do sopranowych)
    boobamy
    dzwonki alpejskie
    polibloki w dowolnych kombinacjach 14 brzmień
    bloki świątynne
    log drums od basowych do sopranowych
    zróżnicowane zestawy talerzy o szerokiej gamie brzmienia
    bębny obręczowe w 6 rozmiarach
    crotale – 2 pełne oktawy
    tam-tamy
    cooldrums w 3 kombinacjach
    handpan
    zróżnicowane zestawy marakasów
    rozbudowane zestawy uniwersalnych statywów firmy Kolberg
    pełen zestaw do muzyki marszowej (m.in. 5 zróżnicowanych bębnów basowych, tenory, werble, talerze – wszystkie instrumenty przystosowane do gry stacjonarnej i marszowej)

    ---bebenek
    ---instrumenty-
    ---instrumenty-
    ---kociol male
    ---konf-in-dk-
    ---konf-in-dk-
    ---rytmy-dk-
    ---rytmy-dk-

  • WIĘCEJ ZDJĘĆ

     
    Galerie zdjęć z wybranych koncertów z udziałem gości i zespołu The Bacewicz Percussion Ensemble w latach 2016-2018 w Sali Koncertowej Akademii przy ul. Żubardzkiej:

       
    • Gry wyobraźni
      w ramach 6. AŻ Festiwalu z udziałem Andersa Åstranda (Szwecja) | 25 listopada 2018 zobacz
    • Magia rytmu i najpiękniejszych melodii
      z udziałem Kaia Stensgaarda (Dania) | 12 grudnia 2017 zobacz
    • Gorące rytmy w środku zimy!
      w ramach cyklu edukacyjnego Akademia Pełna Dźwięku | 13 grudnia 2016 zobacz