II Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Artystyczna
Fortepian, Organy, Klawesyn, Kameralistyka, Muzyka Dawna i Jazz
 
Dzień Instytutu Muzyki Kameralnej

Temat:  Polska muzyka kameralna XX i XXI wieku jako egzemplifikacja nowych tendencji w kulturze i sztuce 

25 marca 2019, poniedziałek

 
BLOK WYKŁADOWY

Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny

  • godz. 10.00 | Oficjalne powitanie i wprowadzenie w zaplanowaną tematykę
    Kierownik Instytutu Muzyki Kameralnej dr hab. Hanna Holeksa
  • godz. 10.15 | Referat
    dr hab. Maryla Renat (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie)
    Synteza tradycji i technik awangardowych w polskich sonatach skrzypcowych II połowy XX wieku
  • godz. 10.45 | Referat
    dr hab. Mariusz Barszcz – prelegent (Akademia Muzyczna w Łodzi)
    dr Piotr Saciuk – współautor opracowania tematu(Akademia Muzyczna w Łodzi)
    Polska muzyka kameralna na klarnet i fortepian drugiej polowy XX wieku na przykładzie „Sonaty” Piotra Perkowskiego i „Kaprysu” Józefa Świdra
  • godz. 11.15 | Referat
    dr Małgorzata Sułek (Akademia Muzyczna w Łodzi)
    Radiowa kameralistyka Witolda Lutosławskiego
  •  
    godz. 11.45 – 12.00 | przerwa kawowa
     
  • godz. 12.00 | Referat i prezentacja muzyczna
    dr hab. Anna Mikolon (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
    Współczesne i tradycyjne nurty kompozytorskie w polskiej liryce wokalnej
      program prezentacji:
    • Tadeusz Baird – Sonet 91
    • Wojciech Kilar – III Sonet do Laury
    • Krzysztof Penderecki, opr. Stanisław Deja – Drzewo samotne (prawykonanie)
    • wykonawcy:
    • Robert Kaczorowski – baryton
    • Anna Mikolon – fortepian
  • godz. 12.45 | Referat i prezentacja muzyczna
    dr hab. Robert Kaczorowski (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
    Tęsknota dźwiękami otulona. O liryce wokalnej gdańskiego kompozytora Stanisława Kwiatkowskiego (1930 – 2010)
      w programie prezentacji utwory Stanisława Kwiatkowskiego:
    • Czemu
    • Wspomnienie
    • Czekam Cię
    • wykonawcy:
    • Robert Kaczorowski – baryton
    • Anna Mikolon – fortepian
  •  
    przerwa obiadowa | godz. 13.30 – 14.30
     
  • godz. 14.30 | Referat
    dr Ewa Guz-Seroka (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie)
    Pieśni Pawła Łukaszewskiego jako przykład nowych tendencji w muzyce XX i XXI wieku
  • godz. 15.00 | Referat
    mgr Mateusz Strzelecki (Akademia Muzyczna w Łodzi)
    Ewolucja stylu kompozytorskiego Karola Rathausa na przykładzie „Sonaty” na skrzypce i fortepian op. 14 oraz „Dedication and Allegro” op. 64
  • godz. 15.30 | Referat
    dr Agnieszka Przybylska (Akademia Muzyczna w Łodzi)
    Jolanta Smolska i jej twórczość kameralna z fortepianem. Charakterystyka stylistyki w perspektywie wykonawczej
  • godz. 16.00 | Referat i prezentacja muzyczna
    mgr Michał Kluska (Akademia Muzyczna w Łodzi)
    Duet z fortepianem w twórczości kameralnej Tadeusza Paciorkiewicza i Mieczysława Weinberga na przykładzie Sonatiny na fagot i fortepian oraz Sonaty na klarnet i fortepian
      program prezentacji:
    • Tadeusz Paciorkiewicz – Sonatina na fagot i fortepian
    • Mieczysław Wajnberg – Sonata na klarnet i fortepian
    • wykonawcy:
    • Dorota Cegielska – fagot
    • Wojciech Sokołowski – klarnet
    • Michał Kluska – fortepian
  •  
    przerwa kawowa | godz. 16.45 – 17.00
     
  • godz. 17.00 | Referat
    dr Dominika Glapiak (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
    Rola pianisty w koncercie kameralnym na przykładzie Concerto da camera na fortepian, 9 instrumentów dętych i perkusję (1964) Szymona Laksa
 
KONCERT

godz. 18.15 | Wieczór muzyczny
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny

 

MUZYKA WSPÓŁCZESNA. OD ANALIZY DO INTERPRETACJI