Arcydzieła kameralistyki perkusyjnej

28 listopada 2021, niedziela, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 30 zł, 20 zł

Bilety na spektakl w sprzedaży na tydzień przed datą wydarzenia.

wykonawcy:

  • Gdańska Grupa Perkusyjna „Jeunesses Musicales”
  • najlepsi dyplomanci-perkusiści z regionu łódzkiego
  • The Bacewicz Percussion Ensemble Akademii Muzycznej w Łodzi
  • Piotr Sutt – instrumenty perkusyjne, prowadzenie koncertu

w programie utworu:

  • Johanna Sebastiana Bacha, Michaela Burritta, Nathana Daughtrey’a, Philipa Glassa i Jacoba Remingtona

 

GDAŃSKA GRUPA PERKUSYJNA JEUNESSES MUSICALES

GDAŃSKA GRUPA PERKUSYJNA JEUNESSES MUSICALES Grupa powstała w 1985 roku. W jej skład wchodzą aktualni uczniowie oraz wychowankowie prof. Piotra Sutta, prowadzącego klasę perkusji w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Zespół wielokrotnie koncertował w Polsce i poza granicami kraju, brał udział w festiwalach: Poznańska Wiosna Muzyczna i Gaudeamus we Wrocławiu. Występował na koncertach organizowanych przez Filharmonię Narodową w Warszawie, Filharmonię Białostocką, Bałtycką, Kaliską, Łódzką, Szczecińską i Operę Bałtycką. Realizował projekty z Polskim Chórem Kameralnym „Schola Cantorum Gedanensis”. Odbył tournée we Włoszech (koncerty w sali RAI), w Szwajcarii, Szwecji, Niemczech, we Francji i na Litwie. Gdańska Grupa Perkusyjna dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Wielokrotnie występowała na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Perkusyjnej w Kaliszu, gdzie dokonała prawykonania Suity Turandot Pucciniego na pięciu perkusistów i orkiestrę symfoniczną (2001) i światowej premiery Suity ABBA – Voulez Vous na kwintet perkusyjny i orkiestrę symfoniczną (2002). Wielkim powodzeniem cieszyło się wykonanie własnej transkrypcji I Koncertu Brandenburskiego Johanna Sebastiana Bacha na Międzynarodowym Sympozjum Perkusyjnym „Hannover-Percussion” w Hanowerze we wrześniu 2005 roku. W roku 2014 Gdańska Grupa Perkusyjna występowała wraz z Emmanuelem Séjourné na Festiwalu Gdynia Classica Nova, a w marcu 2015 roku – z Orkiestrą Kameralną Progres i meksykańskim marimbafonistą Javierem Nandayapą. Koncertowała ponadto ze światowej sławy artystami, m.in. z Johnem Beckiem, Johnem Wootonem, Julie Hill, Danem Moorem, Andersem Åstrandem, Ruudem Wienerem, NanaFormosa Percussion Duo, Jean-Beptiste Leclere’em, Twincussion Duo, Walterem Mertensem, Ignacio Ceballos Martinem, Lalo i Julie Davila, Claudio Santangelo, Nilsem Rohwerem, Jensem Schlieckerem i Kaiem Stensgaardem. Gdańska Grupa Perkusyjna Jeunesses Musicales ma w repertuarze utwory należące do czołowej literatury perkusyjnej. Wykonuje także własne transkrypcje największych przebojów muzyki klasycznej i jazzowej. Na każdym koncercie artyści prezentują niezwykle barwne instrumentarium, złożone z instrumentów klasycznych i tradycyjnych z różnych stron świata.

 

THE BACEWICZ PERCUSSION ENSEMBLE

THE BACEWICZ PERCUSSION ENSEMBLE Zespół perkusyjny złożony ze studentów Zakładu Perkusji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi działający pod kierunkiem prof. Piotra Sutta. Repertuar formacji obejmuje etniczną muzykę perkusyjną z Azji, Afryki, Ameryki Łacińskiej, tradycyjną amerykańską muzykę marszową, klasykę perkusyjną XX i XXI wieku, transkrypcje literatury minionych epok oraz muzykę najnowszą tworzoną specjalnie dla zespołu. O kolorystyce i różnorodności brzmienia The Bacewicz Percussion Ensemble decyduje niezwykle bogate instrumentarium – od orkiestrowych instrumentów perkusyjnych począwszy, poprzez klasyczne instrumenty solowe, marszowe, etniczne, awangardowe, a na elektronicznych skończywszy. Na koncertach grupy nie braknie także muzyki przestrzennej, wizualizacji, projekcji świetlnych i interakcji z publicznością. Zespół pracował i koncertował z największymi sławami światowej sztuki perkusyjnej, w gronie których nie zabrakło m.in.: Emmanuela Séjourné (Francja), Johna Wootona (USA), Javiera Nandayapy (Meksyk), Kaia Stensgaarda (Szwecja), Ignacia Ceballosa Maritina (Hiszpania), Andersa Åstranda (Szwecja), Francesci i Claudia Santangelo (Włochy) oraz Bismarcka Fernándeza (Kostaryka). The Bacewicz Percussion Ensemble każdego roku kilkakrotnie występuje w Sali Koncertowej przy Żubardzkiej, m.in. podczas kolejnych edycji AŻ Festiwalu.

 

PIOTR SUTT

Perkusista – solista i kameralista, wieloletni pierwszy perkusista Polskiej Filharmonii Kameralnej, pedagog, autor wykorzystywanych w muzykoterapii interdyscyplinarnych projektów łączących sztukę muzyczną z osiągnięciami nauki. Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, stypendysta Jeunesses Musicales World Orchestra w Berlinie i Wiedniu. Swoje umiejętności doskonalił w USA, Japonii, Francji, Niemczech, Rosji, Szwecji i we Włoszech, pracując pod kierunkiem m.in.: Wernera Thärichena (pierwszego perkusisty Berlińskich Filharmoników), Neya Rosauro, Stevena Schicka, Leigha Howarda Stevensa, Benta Lylloffa i Nebojšy Jovana Živkovića. Założyciel i lider nieprzerwanie działającej od 1985 roku Gdańskiej Grupy Perkusyjnej „Jeunesses Musicales” oraz kierownik artystyczny The Bacewicz Percussion Ensemble. Artysta występował na koncertach symfonicznych i kameralnych w całej Europie, USA i Meksyku. Wielokrotnie grał w ramach prestiżowych wydarzeń artystycznych, takich jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej w Atenach, Festiwal Najnowszej Muzyki Perkusyjnej w Hannoverze, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Marimbowej w meksykańskim Villahermosa, Międzynarodowe Festiwale Perkusyjne Italy PAS w Montesilvano. Występował w BumFest na Słowenii, Vilnius Percussion na Litwie, na festiwalach muzyki współczesnej: Warszawska Jesień i Poznańska Wiosna oraz Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.
Dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i nagrał ponad 20 płyt. Wśród artystycznych osiągnięć ma liczne prawykonania, m.in. Koncertu na instrumenty perkusyjne i orkiestrę symfoniczną Wernera Thärichena, Samby Classique czy Concerto Ostinato na wibrafon i orkiestrę smyczkową Karla-Heinza Köpera. Soliście dedykowany jest również Koncert na wibrafon i orkiestrę kameralną Bogusława Schaeffera oraz Dialogi na dwóch perkusistów i orkiestrę smyczkową Piotra Komorowskiego.
Piotr Sutt współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, kompozytorami i instrumentalistami, m.in. z Pierre’em Boulezem, George’em Crumbem, Steve’em Reichem, Jeffreyem Tate’em, Zubinem Mehtą, Herbertem von Karajanem, Chuckiem Mangione, Emmanuelem Séjourné, Neyem Rosauro, Johnem Beckiem, Javierem Nandayapą, Witoldem Rowickim, Wojciechem Michniewskim i Leszkiem Możdżerem. Koncertował również z Izraelską Orkiestrą Symfoniczną, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Łódzkiej, Poznańskiej, Szczecińskiej, Bałtyckiej, Pomorskiej i Kaliskiej, Polskim Chórem Kameralnym „Schola Cantorum Gedanensis”, Bach Ensemble – Mainz oraz Grupą MoCarta. Od 2015 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Ogólnopolskich Warsztatów Perkusyjnych w Gdańsku. Jest także jurorem wielu międzynarodowych konkursów perkusyjnych i wykładowcą kursów mistrzowskich. W latach 2004-2016 kierował Katedrą Instrumentalistyki i Wokalistyki na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od 2013 roku prowadzi klasę perkusji w łódzkiej Akademii Muzycznej na stanowisku profesora zwyczajnego i sprawuje funkcję kierownika Zakładu Perkusji. Należy do grona międzynarodowych artystów firmy Bergerault i Innovative Percussion, a od 2019 roku reprezentuje Polskę w prestiżowym International Committee Percussive Arts Society w USA. Uhonorowany Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej.