21 listopada 2019, czwartek, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 30 zł, 20 zł

KRÓLEWSKI BAROK ZNAD SEKWANY

Muzyczną podróż do XVIII wieku zapewni publiczności występ Baletu Dworskiego Cracovia Danza i Orkiestry Barokowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Jedyny w Polsce profesjonalny zespół tańców historycznych prowadzony przez wybitną tancerkę Romanę Agnel zachwyci choreografiami i niesamowitymi kostiumami szytymi zgodnie z duchem minionych czasów. Oryginalne brzmienie francuskiego dworu zapewni uczelniana Orkiestra Barokowa z udziałem pedagogów łódzkiej Akademii. Zespół pod kierownictwem Jakuba Kościukiewicza, Judyty Tupczyńskiej i Rafaela Gabriela Przybyły wykona muzykę jednego z płodniejszych kompozytorów epoki – francuskiego mistrza Josepha Bodina de Boismortiera.

wykonawcy:

  • Balet Dworski Cracovia Danza
  • Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Łodzi z udziałem pedagogów Akademii
  • Jakub Kościukiewicz, Judyta Tupczyńska, Rafael Gabriel Przybyła – kierownictwo artystyczne

w programie:
muzyka Josepha Bodina de Boismortiera

 

BALET DWORSKI CRACOVIA DANZA

Balet Dworski Cracovia Danza Jedyny w Polsce profesjonalny zespół tańców historycznych, specjalizujący się w tańcu barokowym, założony i prowadzony przez Romanę Agnel – tancerkę i choreografa, wybitną specjalistkę w zakresie tańców dawnych. Repertuar grupy, inspirowany m.in. traktatami mistrzów tańca oraz dawną ikonografią, sięga od średniowiecza po XX wiek. Balet, który od 2006 roku jest Miejską Instytucją Kultury, propaguje także polską tradycję tańca. Aktualny repertuar zespołu liczy ponad 20 przedstawień. Doskonałe choreografie komponowane w różnych stylach i technikach, często odtwarzane z dawnych traktatów, pracowicie wykonane kostiumy szyte z duchem minionych czasów, a także doskonała muzyka – to charakterystyka spektakli formacji Cracovia Danza.
Balet występuje na wielkich teatralnych scenach, jak również podczas kameralnych wydarzeń. Zespół prezentował się, m.in. w: Teatrze Wielkim w Warszawie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Centrum Kongresowym ICE, Narodowym Forum Muzyki, Operze Margrabiów w Bayreuth czy Teatro di Villa Torlonia w Rzymie, a także w filharmoniach: w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi. Jest także częstym gościem w królewskich zamkach: na Wawelu, w Warszawie i Niepołomicach oraz w pałacach: w Wilanowie czy Nieborowie, jak również w krakowskich muzeach: Narodowym oraz Historycznym. Zespół w ciągu roku wystawia ponad 200 spektakli, w tym premiery. Balet zajmuje się także edukacją – w licznych warsztatach i wykładach co roku bierze udział kilka tysięcy osób.
Cracovia Danza występuje nie tylko na terenie całej Polski, ale i poza jej granicami. Zespół odwiedził blisko 30 krajów, w tym Francję, Niemcy, Włochy, Rosję, Ukrainę, Białoruś, Bułgarię, Chiny, Japonię, Indie, Maroko, Stany Zjednoczone i Koreę Północną, przyczyniając się do promocji Polski i miasta Krakowa, w którym działa.

 

ROMANA AGNEL

Tancerka, choreograf, pedagog tańca, historyk sztuki; założycielka jedynego w Polsce profesjonalnego Baletu Dworskiego Cracovia Danza – Miejskiej Instytucji Kultury w Krakowie, której jest dyrektorem naczelnym i artystycznym.
Absolwentka Społecznej Szkoły Baletowej w Krakowie (klasa prof. Marty Mirockiej). Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Paryskim (Sorbona). We Francji poznała tańce różnych narodów i zdobyła specjalizacje w zakresie tańców charakterystycznych oraz historycznych. Jest również tancerką klasycznego tańca indyjskiego Bharatha Natyam, którego uczyła się u Madras Kadiravelu Saroi w Indiach.
Współpracowała z wybitnymi osobowościami świata baletu, teatru i muzyki – z kraju i zagranicy – opracowując choreografie do oper barokowych, klasycznych i staropolskich. Jest autorką choreografii i ruchu scenicznego do spektakli prezentowanych w wielu teatrach, m.in.: w Krakowie – w Teatrze im. Juliusza Słowackiego, STU, Ludowym i Groteska; Teatrze Nowym w Łodzi; Teatrze Rampa w Warszawie oraz w Operach i Teatrach Muzycznych: L’Atelier Lyrique w Tourcoing, Théâtre Champs Elysées w Paryżu, Teatrze Konserwatorium w Oberlin, Concertgebouw w Amsterdamie, Operze Margrabiów w Bayreuth, Teatrze „Pod Palmovkou” w Pradze; Warszawskiej Operze Kameralnej i Operze Krakowskiej.
Romana Agnel jest twórczynią większości choreografii do spektakli Baletu Dworskiego Cracovia Danza oraz pomysłodawczynią i dyrektorem artystycznym Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza”, który rokrocznie odbywa się na przełomie lipca i sierpnia w Krakowie. Prowadzi zajęcia z tańców historycznych w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina – filia w Białymstoku oraz liczne kursy i wykłady w swoich specjalizacjach. Od lat promuje w kraju i za granicą klasyczny taniec indyjski Bharatha Natyam, będąc jednocześnie ambasadorem polskiego i europejskiego tańca w Indiach.

 

ORKIESTRA BAROKOWA AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI

Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Łodzi Orkiestra Barokowa powstała w 2012 roku. Jej inicjatorem, założycielem i kierownikiem artystycznym jest wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi dr Jakub Kościukiewicz, specjalizujący się w grze na wiolonczeli barokowej. Zespół tworzą studenci Katedry Klawesynu i Muzyki Dawnej studiujący na specjalnościach: skrzypce, altówka i wiolonczela barokowa, flet traverso, obój barokowy, flety podłużne, lutnia barokowa, viola da gamba i klawesyn. Młodzi muzycy grają na instrumentach z epoki, bądź ich kopiach, w stroju 415 Hz, używając strun jelitowych i smyczków barokowych. Orkiestrę wspierają studenci Katedry Instrumentów Smyczkowych oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego chcący zdobywać nowe doświadczenia w zakresie historycznych praktyk wykonawczych oraz specyfiki pracy zespołu muzyki dawnej. Z orkiestrą współpracują absolwenci Akademii Muzycznej w Łodzi, studenci i absolwenci innych uczelni, a także profesjonalni muzycy specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych, wśród których są również wykładowcy łódzkiej Akademii: Ewa Piasecka, Judyta Tupczyńska, Ewa Mrowca, Justyna Młynarczyk, Magdalena Pilch, Rafael Gabriel Przybyła, Marek Nahajowski i Joanna Cyrulik.
Programy koncertowe orkiestry zawierają instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne utwory epoki baroku, poszerzane niekiedy o utwory renesansowe i wczesnoklasycystyczne. Interpretacje prezentowanych dzieł oparte są na historycznej praktyce wykonawczej. W swoim dorobku zespół ma m.in.: Le Burgeois Gentilhomme Jeana-Baptiste’a Lully’ego, Les Indes Galantes, Zorastre oraz Nais Jeana-Philippe’a Rameau i Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego. Repertuar dopełniają kompozycje Jana Sebastiana Bacha i jego synów, utwory Antonia Vivaldiego, Georga Philippa Telemanna oraz monograficzny koncert muzyki Henry’ego Purcella (we współpracy z AM w Krakowie i skrzypaczką Teresą Piech, 2013), a także program z utworami Claudia Monteverdiego oraz włoskiej i polskiej muzyki I połowy XVII wieku (2015).
Zespół regularnie występuje na AŻ Festiwalu, gdzie w 2015 i 2016 roku (we współpracy z Chórem Kameralnym AM w Łodzi pod kierunkiem Romana Drozda) wykonał kompozycje XVII-wieczne, m.in. Mikołaja Zieleńskiego, Marcina Mielczewskiego, Adama Jarzębskiego, Tarquinia Meruli, Andrei Falconieriego, Paola Cimy, Claudia Monteverdiego oraz Andrei i Giovanniego Gabrielich. W 2017 roku odbyło się pierwsze w Łodzi wykonanie Water Music Georga Friedricha Händla na instrumentach historycznych, a 3 miesiące później Firework’s Music. W roku 2018, we współpracy z Baletem Dworskim Cracovia Danza, wykonano m.in. Carnaval de Venise André Campry oraz fragmenty Le Burgeois Gentilhomme Jeana-Baptiste’a Lully’ego. Orkiestra jest też częstym gościem Łódzkiego Maratonu Bachowskiego, gdzie wykonuje dzieła instrumentalne i wokalno-instrumentalne lipskiego kantora (m.in. koncerty na 1, 2, 3 i 4 klawesyny, koncerty brandenburskie, suity, sinfonie i kantaty).

 

JAKUB KOŚCIUKIEWICZ

Wrocławianin, wiolonczelista specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych. Pedagog i aktywny animator inicjatyw i wydarzeń związanych z historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (klasa Teresy Kamińskiej) oraz Guildhall School of Music & Drama w Londynie w klasie Alison McGillivray. Studiował również w Dresdner Akademie für Alte Musik u Christine Kyprianides. Ponadto pobierał lekcje u Reinera Zipperlinga, Jennifer Ward-Clarke, Jaapa ter Lindena, Markusa Möllenbecka, Bruno Cocseta, Phoebe Carrai i Balazsa Málè.
Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych, m.in. z Collegio di Musica Sacra Andrzeja Kosendiaka, Dolnośląską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Liryczną, Harmonologią i Kapelą Jasnogórską prowadzonymi przez Jana Tomasza Adamusa, Concerto Polacco, Harmonia Sacra, orkiestrą FAMD.PL, Hyacinthus, Violin Consort, Starck Compagnay, Polską Orkiestrą XVIII wieku, Capella 1547, La Tempesta, Cappella dell’Ospedale della Pietà, Il Giardino d’Amore, Goldberg Baroque Ensemble, Orkiestrą I Rzeczypospolitej, a także z belgijskim zespołem Les Muffatti Petera van Heyghena.
Współpracował z takimi artystami jak Władysław Kłosiewicz, Lilianna Stawarz, Marek Toporowski, Marcin Sompoliński, Marcin Szelest, Zbigniew Pilch, Olga Pasiecznik, Vivica Genaux, Jacek Kasprzyk, Sirka-Lisa Kaakinen, Jana Semerádová, Tomasz Ritter, Janusz Olejniczak, Hubert Rutkowski, Vivianna Sofronitzki, Konrad Junghänel, Jorga Andreas Bőtticher, Olivia Centurioni, Andreas Spering, Maurice Steger, Ruben Dubrovski, Friedrich Heider, Daniel Sepec, Roel Dieltens, Andreas Steier, Giovanni Antonini, Alfredo Bernardini, Rinaldo Alessandrini, Enrico Gatti, Claudio Cavina, Andrea de Carlo, Alexis Kossenko, Dominique Visse, Jaap Schroeder, Jaap ter Linden, Paul Goodwin, Benjamin Bayl, Paul Beznosiuk, Nicholas Parle, Simon Standage, Christian Curnyn, a także Paul McCreesh i Gabrielli Players, Hans Christian Rademann i Dresdner Kammerchor, Marek Štryncl i Musica Florea oraz Philippe Herreweghe i Collegium Vocale Gent.
Od 2008 roku współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Barokową Jarosława Thiela (NFM), Royal Baroque Ensemble Lilianny Stawarz (od 2014) oraz Musicae Antique Collegiae Varsoviense przy Warszawskiej Operze Kameralnej (od 2005 roku), gdzie jest koncertmistrzem. Prowadzi klasy wiolonczeli barokowej, zespołów muzyki dawnej oraz orkiestry barokowe w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest inicjatorem Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej oraz założycielem i kierownikiem artystycznym orkiestry barokowej Altberg Ensemble skupiającej absolwentów Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2017 roku zespół uhonorowany został nagrodą „Armatka Kultury”. Od 2017 roku posiada tytuł doktora sztuki. Jakub Kościukiewicz gra m.in. na kopii wiolonczeli Mattea Goffrillera z 1693 roku zbudowanej przez Bastiana Muthesiusa, na anonimowym instrumencie meklemburskim z roku 1780 oraz na instrumencie Gottfrieda Sigismunda Liebicha z 1790 roku. Używa kopii smyczków historycznych z warsztatu Basila de Visser (Amsterdam).

 

JUDYTA TUPCZYŃSKA

Skrzypaczka i teoretyk muzyki. Urodziła się w Częstochowie, gdzie ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne w klasie skrzypiec. W 2003 roku została absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki – specjalność Teoria Muzyki (dyplom z wyróżnieniem) oraz Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej prowadzonego przez Agatę Sapiechę, w klasie skrzypiec barokowych. W latach 2000–2003 studiowała również w Akademie für Alte Musik Oberlausitz w Görlitz (Niemcy) u Simona Standage’a. W 2007 roku ukończyła studia podyplomowe w zakresie gry na skrzypcach barokowych w Scholi Cantorum Basiliensis w Szwajcarii w klasie Chiary Banchini. W czasie studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz szwajcarskiej fundacji Rapp Stiftung. Doskonaliła swoje umiejętności w zakresie interpretacji na instrumentach smyczkowych muzyki średniowiecza, renesansu i baroku na wielu kursach w Polsce i za granicą (Niemcy, Włochy) prowadzonych m.in. przez Enrico Gattiego, Antona Stecka, Petera Holmana, Jacques’a Ogga, Mariette Troost, Gabriele Russo oraz zespół Micrologus. Zdobyła wyróżnienie w VI edycji Konkursu Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” w 2001 roku oraz nagrodę specjalną na Konkursie Skrzypcowym „Premio Bonporti” w Rovereto (Włochy) w roku 2007. Jako solistka, kameralistka oraz członek kameralnych orkiestr i zespołów występuje w Polsce i wielu krajach Europy. Brała udział w wielu nagraniach fonograficznych, m.in.: Podróży do źródeł. Sonaty da chiesa i da camera Johanna Gottlieba Janitscha z Concerto Polacco, Stabat Mater Luigiego Boccheriniego z zespołem La Tempesta, Cantigas del Amigo z Triem Comtessa i publikacjach współczesnych prawykonań z cyklu Jasnogórska Muzyka Dawna. Dokonywała również nagrań dla polskiego, brytyjskiego, szwedzkiego i szwajcarskiego radia. Prowadziła kursy z zakresu gry i interpretacji na skrzypcach barokowych w Polsce i na Łotwie. Od 2011 roku jest wykładowcą skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

 

RAFAEL GABRIEL PRZYBYŁA

Urodził się w 1972 roku w Bielsku-Białej. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie oboju prof. Jerzego Kotyczki oraz teorię muzyki na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii. Już w trakcie studiów jego zainteresowania skierowały się w stronę historycznego instrumentarium. Dzięki czterokrotnemu stypendium Dartington International Summer School mógł rozwijać swoje umiejętności w grze na oboju barokowym. Jako stypendysta uczestniczył w wielu kursach muzyki dawnej, kształcąc się pod kierunkiem takich mistrzów oboju barokowego, jak: Paul Goodwin, Alfredo Bernardini, Bruce Haynes, Frank de Bruine czy Ku Ebbinge. Dzięki stypendium Fundacji Reichenberg Trust mógł spełnić swoje marzenie o oboju barokowym Paula Paulhahna. We wrześniu 1998 roku rozpoczął specjalistyczne studia podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie w klasie oboju barokowego prof. Sophii McKenna, które ukończył z Dyplomem Postgraduate Studies RAM.
W sezonie koncertowym 1999-2000 Rafael Gabriel Przybyła był pierwszym oboistą Orkiestry Barokowej Unii Europejskiej (EUBO) i uczestniczył w europejskich trasach koncertowych prowadzonych przez Roya Goodmana i Larsa Ulrika Mortensena.
Muzyk współpracuje z czołowymi zespołami specjalizującymi się w nurcie wykonawczym z użyciem instrumentów historycznych: Concerto Polacco, Harmonia Sacra, Dolnośląska Orkiestra Barokowa czy Collegium Viridimontanum.
Grał z wieloma dyrygentami, m.in. z Philippe Herrweghe, Andrew Parrottem, Joshuą Rifkinem, Jean-Claudem Malgoire czy Markiem Strynclem. Od kwietnia 2005 roku jest oboistą zespołu Warszawskiej Opery Kameralnej „Musicae Antiquae Collegium Varsoviense”. Dokonał wielu nagrań radiowych i płytowych.
Prowadzi klasę oboju barokowego w Akademii Muzycznej w Łodzi i Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie.