Koncert symfoniczny Kompozytorzy Łódzcy
Inauguracja 78. Sesji Musica Moderna

5 grudnia 2021, niedziela, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 30 zł, 20 zł

Bilety na spektakl w sprzedaży na tydzień przed datą wydarzenia.

wykonawcy:

  • Polskie Trio Fletowe:
    – Ewelina Zawiślak
    – Ewa Murawska
    – Magdalena Morus-Fijałkowska
  • Triviolium:
    – Jolanta Kukuła-Kopczyńska
    – Róża Wilczak
    – Dorota Stanisławska
  • Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi
  • Marcin Wolniewski – dyrygent

program:

  • Wojciech GlądysMaszyna wiatrowa (2020)
    utwór nagrodzony na 7. Uczelnianym Konkursie Kompozytorskim „Mała symfonia”)
  • Olga HansInkantacje na trzy flety altowe, trzy altówki i orkiestrę (2020)
  • Zdzisław SzostakSuita symfoniczna z muzyki filmowej do serialu „Królowa Bona” (1987)

 

POLSKIE TRIO FLETOWE

POLSKIE TRIO FLETOWE Trio fletowe, założone w 2016 roku, tworzą flecistki związane z uczelniami muzycznymi w Poznaniu i Łodzi oraz Akademią Sztuki w Szczecinie: Ewelina Zawiślak, Ewa Murawska, Magdalena Morus-Fijałkowska. Zespół powstał z pasji do kameralnej muzyki najnowszej. Polskie Trio Fletowe koncertuje w Polsce i za granicą (Niemcy, Norwegia, Austria, Francja); bierze udział w prestiżowych festiwalach i wydarzeniach fletowych. Zespół uczestniczył m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Fletowym w Monachium (Stowarzyszenie Fletowe DGFM), Polskim Kongresie Fletowym (Akademia Muzyczna w Łodzi), Polsko-Norweskich Dniach Fletowych (Uniwersytet w Tromsø) i Międzynarodowych Dniach Muzyki Fletowej (Wetzlar). Na zamówienie Polskiego Tria Fletowego powstaje nowa literatura muzyczna kompozytorów polskich i zagranicznych. Aktualnie zespół pracuje nad premierową płytą, której wydaniu towarzyszyć będzie tournée koncertowe po Europie.

 

TRIVIOLIM

TRIVIOLIM Zespół tworzą trzy altowiolistki: Jolanta Kukuła-Kopczyńska, Róża Wilczak i Dorota Stanisławska. Idea stworzenia tria altówkowego pojawiła się w 2018 roku. Altowiolistki związane z Akademią Muzyczną w Łodzi zostały zaproszone do udziału w 45. Międzynarodowym Kongresie Altowiolinistycznym w Rotterdamie. Przygotowując koncert postanowiły zaprezentować międzynarodowemu gremium twórczość rodzimych kompozytorów. W programie, wśród innych dzieł, znalazły się dwa tria zadedykowane wykonawczyniom: Horai Olgi Hans oraz Incontro Krzysztofa Grzeszczaka. Oryginalne brzmienie trzech altówek spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem uczestników konferencji, co skłoniło artystki do kontynuowania współpracy. Od czasu kongresu powstało kilka nowych utworów dedykowanych zespołowi. W 2019 roku, w ramach 46. Międzynarodowego Kongresu Altowiolowego w Poznaniu, trio dokonało kilku prawykonań, w tym utworu Bogdana Dowlasza Triviolium, który to tytuł zespół wykorzystał jako swoją nazwę.

 

ORKIESTRA SYMFONICZNA AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI

ORKIESTRA SYMFONICZNA AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI Akademicka Orkiestra Symfoniczna występuje kilka razy w ciągu roku, zarówno w Sali Koncertowej macierzystej uczelni, jak i podczas koncertów zewnętrznych, przygotowując bardzo zróżnicowane programy. Po raz pierwszy zespół wystąpił w 1945 roku, a koncerty prowadził Kazimierz Wiłkomirski i Jan Krenz. Systematyczną pracę orkiestra rozpoczęła na przełomie lat 1959/1960 pod kierunkiem Tomasza Kiesewettera. Dalszy rozwój artystyczny zespołu nastąpił w latach 1972-1995 pod batutą Zdzisława Szostaka; młodzi muzycy występowali wtedy nie tylko w ważnych ośrodkach Polski, ale również w Niemczech, we Włoszech i Danii. W następnych latach z orkiestrą pracowali: Tadeusz Kozłowski, Andrzej Knap i Jan Miłosz Zarzycki. Od października 2012 roku szefem orkiestry jest Marcin Wolniewski. W programach orkiestry znajdują się dzieła z wielkiego repertuaru symfonicznego, kompozycje oratoryjne i muzyka filmowa. Zespół ma w repertuarze także utwory Leonarda Bernsteina i George’a Gershwina. W ostatnich latach Orkiestra Symfoniczna brała udział w produkcjach operowych realizowanych przez Akademię, m.in. w polskich premierach oper: Semele Georga Friedricha Händla, Abu Hassan Carla Marii von Webera, w łódzkim prawykonaniu Aleko Siergieja Rachmaninowa, a w marcu 2019 roku w operze Flis Stanisława Moniuszki. Każdego roku orkiestra towarzyszy solistom – zarówno studentom wyłonionym w drodze uczelnianego konkursu, jak i pedagogom uczelni i zaproszonym gościom. Z zespołem występowali m.in.: Kevin Kenner, Krzysztof Jabłoński, Eugen Indjic, Karol Nicze, Krzysztof Książek – pianiści, flecista János Bálint, wiolonczeliści – Natalia Gutman i Andrzej Bauer, wokaliści – Leszek Skrla, Paweł Skałuba, Roma Owsińska, Agnieszka Makówka i Dariusz Stachura oraz skrzypkowie – Piotr Pławner, Agata Szymczewska i Krzysztof Jakowicz. Dotychczas orkiestrą dyrygowali: Nicolas Pasquet, José Maria Florêncio, Vladimir Kiradjiev, Didier Talpain, Pierre Vigneron, Matthias Hermann, Rolf Hempel, Thomas Ungar, Zygmunt Gzella, Zbigniew Frieman, Bogdan Olędzki, Jarosław Lipke, Marek Jaszczak, Kazimierz Wiencek, Marcin Wolniewski, Tadeusz Wojciechowski, Andrzej Straszyński, Marek Pijarowski, Jerzy Swoboda, Rafał Jacek Delekta, Kai Buman, Tomasz Bugaj, Jerzy Salwarowski i Jacek Rogala. W ostatnich sezonach Orkiestra Symfoniczna grała m.in. w Filharmonii Łódzkiej, Krakowskiej, Częstochowskiej, Świętokrzyskiej, w International Conferences and Entertainment (ICE) w Krakowie, a także – w ramach wymiany pomiędzy uczelniami – w salach koncertowych Akademii Muzycznych: w Poznaniu, Katowicach i Gdańsku.

 

MARCIN WOLNIEWSKI

MARCIN WOLNIEWSKI Dyrygent i pedagog, łodzianin. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Wykształcenie zdobyte w Polsce uzupełnił w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze, studiując dyrygenturę symfoniczną oraz operową. Od 2003 roku jest zatrudniony w łódzkiej Akademii Muzycznej, obecnie na stanowisku profesora uczelni. Prowadzi klasę dyrygentury i pełni obowiązki dyrygenta-szefa akademickiej Orkiestry Symfonicznej. Od 2016 roku sprawuje funkcję dziekana Wydziału Twórczości, Interpretacji, Edukacji i Produkcji Muzycznej; wybrany również na kadencję 2020-2024. W 2003 roku związał się zawodowo z Filharmonią Łódzką; w latach 2005-2010 był tam etatowym dyrygentem-asystentem. Współpracował ze znakomitymi dyrygentami, m.in. Jerzym Semkowem, Kurtem Masurem, Jerzym Maksymiukiem, Janem Krenzem, Tadeuszem Strugałą i Krzysztofem Pendereckim oraz solistami: Danielem Stabrawą, Piotrem Pławnerem, Kathią Buniatishvili, Pawłem Kowalskim, Januszem Wawrowskim i Kevinem Kennerem. W latach 2014-2015 był dyrygentem Teatru Muzycznego w Łodzi. Od roku 2015 intensywnie współpracuje z agencjami artystycznymi: Pro Musica i Highlight-Concerts. Marcin Wolniewski sprawował kierownictwo muzyczne akademickich spektakli operowych łódzkiej Akademii, wystawionych m.in. na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Muzeum Miasta Łodzi oraz w Sali Koncertowej na Żubardzkiej (XerxesSemele Händla, Wesele Figara Mozarta, Weksel małżeński Rossiniego, Aleko Rachmaninowa, Abu Hassan Webera, Flis Moniuszki). W dorobku fonograficznym Marcina Wolniewskiego znajdują się płyty CD i DVD, wśród których warto wskazać wydawnictwo płytowe z klasycznymi koncertami fagotowymi Mozarta, Stamitza i Hummla (pierwsze polskie nagranie) oraz nagrania oper: Aleko Rachmaninowa, Abu Hassan Webera i Flis Moniuszki (to ostatnie od listopada 2019 do końca 2020 roku było dostępne na platformie VOD Opery Narodowej). Działalność koncertowa Marcina Wolniewskiego obejmuje występy niemal ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w kraju oraz impresaryjnymi w Polsce i za granicą. Z Orkiestrą Symfoniczną łódzkiej Akademii koncertuje nie tylko w rodzimej uczelni, ale też w wielu innych ośrodkach Polski. W ramach współpracy z impresariatami prowadził kilka serii koncertów zatytułowanych Die Grosse Verdi Gala oraz Verdi-Nacht z udziałem m.in. popularnego tenora Christiana Lanzy (wnuka słynnego Mario). W roku 2018 objął kierownictwo muzyczne projektu The Best of Ennio Morricone Tour 2018, zakończonego dużym sukcesem i powtórzonego w latach 2019 i 2020. Wielokrotnie występował w renomowanych europejskich salach koncertowych, m.in.: w Filharmonii Berlińskiej, lipskim Gewandhaus, Tonhalle w Zurichu, Victoria Hall w Genewie, Alte Oper we Frankfurcie nad Menem, Kulturpalast w Dreźnie, Laeiszhalle w Hamburgu, Konserthuset w Sztokholmie i Musikhuset w Goeteborgu oraz wielu innych. Jest autorem książki pt. Specyfika procesu przygotowania dzieła muzycznego w pracy dyrygenta z orkiestrą akademicką (2011) poruszającej problematykę pracy dyrygenta z orkiestrami studenckimi. W roku 2014 został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi.

 

WOJCIECH GLĄDYS

WOJCIECH GLĄDYS Urodzony w 1999 roku w Bielsku-Białej. W 2018 roku ukończył Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej w klasie instrumentów perkusyjnych. Od 2018 roku studiuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie w 2021 roku ukończył studia I stopnia w klasie kompozycji prof. dr. hab. Sławomira Kaczorowskiego. Jest laureatem wielu konkursów, uczestnikiem projektów orkiestrowych i warsztatów muzycznych w zakresie gry na instrumentach perkusyjnych oraz zdobywcą głównej nagrody Uczelnianego Konkursu Kompozytorskiego „Mała Symfonia”. Pełni funkcję zastępcy przewodniczącego Koła Naukowego Kompozycji i Teorii Muzyki. Bierze czynny udział w sesjach naukowo-artystycznych, m.in. Musica Moderna, i innych wydarzeniach w roli twórcy i wykonawcy.

 

OLGA HANS

OLGA HANS Kompozytorka, pedagog. Studiowała w Akademii Muzycznej w Łodzi teorię muzyki (dyplom z wyróżnieniem, 1995) oraz kompozycję w klasie prof. Jerzego Bauera (dyplom z wyróżnieniem, 1997). Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki. Uczestniczyła w kursach kompozytorskich w Łodzi, Krakowie, Radziejowicach i Enschede (Holandia). Laureatka konkursów: III Ogólnopolskiego Konkursu Kompozycji na Gitarę Klasyczną w Tychach (1997); I Międzynarodowego Konkursu Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” w Częstochowie (2004), The Fifth Ladislav Kubik International Prize in Composition (2004). Jest również laureatką nagrody Prezydium Oddziału PAN w Łodzi i Konferencji Rektorów Państwowych Wyższych Uczelni Miasta Łodzi za rok 2007.
Jej utwory są wykonywane na koncertach w kraju (m.in.: Poznańska Wiosna Muzyczna, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Festiwal Prawykonań „Polska Muzyka Najnowsza”) i za granicą (Hiszpania, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Brazylia) oraz często prezentowane podczas sesji Musica Moderna w macierzystej uczelni.
W 2001 roku Olga Hans uzyskała kwalifikacje I stopnia, a w 2010 – stopień doktora habilitowanego w zakresie sztuki muzycznej, w specjalności kompozycja i teoria muzyki. Od 1997 roku pracuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, obecnie na stanowisku profesora w Katedrze Kompozycji. Od 2008 roku jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich.
W dorobku Olgi Hans znaleźć można przede wszystkim utwory instrumentalne na różnorodne obsady wykonawcze: solowe, kameralne i orkiestrowe. Kompozytorka nie zrywając z tradycją muzyczną poszukuje nowych rozwiązań brzmieniowych poprzez rozszerzone techniki wykonawcze i nietypowe zestawienia instrumentów. Szczególną uwagę od wielu lat poświęca instrumentom smyczkowym. Jest autorką pierwszego na świecie Koncertu wiolonczelowego na prawą rękę napisanego dla Dominika Połońskiego. Dzięki współpracy ze znakomitymi wykonawcami coraz częściej eksploruje walory barwowe instrumentów dętych. Kompozytorka ma również w swoim dorobku kilka utworów chóralnych oraz utwory z kręgu literatury pedagogicznej.

 

ZDZISŁAW SZOSTAK

ZDZISŁAW SZOSTAK Dyrygent i kompozytor. Twórca muzyki kameralnej, symfonicznej, chóralnej i filmowej. Urodził się 13 stycznia 1930 roku w Sosnowcu, zmarł 7 września 2019 roku w Łodzi. Studiował dyrygenturę pod kierunkiem Artura Malawskiego i kompozycje u Bolesława Szabelskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Przez 13 lat był związany z Filharmonią Poznańską, gdzie prowadził ożywioną działalność. Dyrygował gościnnymi koncertami za granicą, nagrywał dla radia i telewizji, występował w ramach Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego i Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna. Założył Chór Kantatowo-Oratoryjny poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Był także jednym z założycieli chóru przy Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. W 1971 roku objął stanowisko zastępcy dyrektora do spraw artystycznych oraz dyrygenta Filharmonii Łódzkiej i sprawował tę funkcję do 1987 roku. Od 1972 do 2000 roku wykładał w Państwowej Wyższej szkole Muzycznej w Łodzi, prowadził ogólnouczelnianą studencką orkiestrę symfoniczną, z którą koncertował m.in. w Niemczech i we Włoszech. W tym czasie nawiązał współpracę z Wytwórnią Filmów Fabularnych. Od 1957 roku, jako dyrygent i kompozytor, związany był także z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych w Warszawie i Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi. Dokonał nagrań do około 200 filmów, m.in. z muzyką Wojciecha Kilara i Zbigniewa Preisnera. Do 40 filmów, w tym 20 fabularnych, nagrał własną muzykę. Jako dyrygent współpracował z Sinfonią Varsovią, Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, wieloma orkiestrami zagranicznymi oraz niemal ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce. Dokonał licznych nagrań, które zaowocowały powstaniem kilkunastu płyt.
Otrzymał wiele nagród i odznaczeń, m.in. Złoty Krzyż Zasługi (1975), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1984), Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2006), Nagrodę Miasta Łodzi (2010), Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego (2010). W 2006 roku Katolickie Stowarzyszenie Civitas Christiana przyznało mu LIX Nagrodę Artystyczną im. Włodzimierza Pietrzaka za kompozycję Missa Latina.