3 grudnia 2019, wtorek, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 30 zł, 20 zł

MODERNA SYMFONICZNIE I GOŚCIE Z GDAŃSKA

Koncert symfoniczny w ramach 7. AŻ Festiwalu jest jednocześnie wydarzeniem 75. Sesji Musica Moderna. Święto muzyki współczesnej, wpisane w muzyczny krajobraz Łodzi od ponad 30 lat, łączy cel propagowania muzyki nowej oraz prezentowania dorobku artystycznego łódzkich twórców. W programie znalazł się Koncert na trąbkę i orkiestrę profesora Akademii Muzycznej w Łodzi Krzysztofa Grzeszczaka, a także utwory kompozytorów związanych z Katedrą Kompozycji gdańskiej uczelni muzycznej: Koncert fletowy Krzysztofa Olczaka, à la Valse Andrzeja Dziadka i Uwertura na orkiestrę symfoniczną Tadeusza Dixy. Wydarzenie wzbogaci poemat symfoniczny Whale, Il canto del mare Andrei Nosariego – laureata III nagrody 6. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz organizowanego przez Akademię Muzyczną w Łodzi oraz Filharmonię Łódzką. Partie solowe wykonają uznani artyści: trębacz Sławomir Cichor i flecista Rafał Jędrzejewski. Młodych muzyków Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku poprowadzi dyrygent Maciej Tomasiewicz.

wykonawcy:

  • Sławomir Cichor – trąbka
  • Rafał Jędrzejewski – flet
  • Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
  • Maciej Tomasiewicz – dyrygent

program:

  • Krzysztof GrzeszczakKoncert na trąbkę i orkiestrę
  • Krzysztof OlczakKoncert fletowy
  • Andrzej Dziadekà la Valse
  • Tadeusz DixaUwertura na orkiestrę symfoniczną
  • utwór laureata III nagrody 6. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz

organizatorzy:

  • Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
  • Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

współorganizator:

  • Związek Kompozytorów Polskich

 

SŁAWOMIR CICHOR

Sławomir Cichor Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem w klasie trąbki prof. Igora Cecocho). Naukę kontynuował na studiach podyplomowych w macierzystej uczelni i uzupełniał na kursach i lekcjach u wielu pedagogów.
Jest laureatem Ogólnopolskiego Festiwalu Trębaczy w Kaliszu (III nagroda, 1996; II nagroda, 1999); Ogólnopolskiego Konkursu Dętych Zespołów Kameralnych w Warszawie (I nagroda, 2005) i finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawców Muzyki XX wieku (2000).
Głównym profilem działalności artystycznej Sławomira Cichora jest praca w charakterze muzyka orkiestrowego, którą rozpoczął w 1999 roku od udziału w tournée w Polish Festival Orchestra Krystiana Zimermana. Kolejno pracował: w orkiestrze Filharmonii Wrocławskiej (2000), orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie (2003-2010) oraz współpracował z orkiestrą Sinfonia Varsovia (2000-2003). Obecnie jest zatrudniony, jako I trębacz, w Filharmonii Łódzkiej; współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Od kilkunastu lat zajmuje się wykonawstwem muzyki dawnej na historycznej trąbce. W ramach projektu Kapela Jasnogórska dokonał wielu premierowych nagrań muzyki kompozytorów polskich. Jako solista występował w Polsce, Australii, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Niemczech, Słowacji i USA. W 2013 roku znalazł się w prestiżowym gronie czterdziestu sześciu artystów zaproszonych na 38. Konferencję Międzynarodowego Stowarzyszenia Trębaczy ITG w USA.
Jako kameralista grał w zespołach „Wratislavia Trumpet Consort” oraz „Varsovia Brass”. Z artystami z Belgii i Hiszpanii stworzył formację „4 Pipes”. Obecnie z hiszpańskim wirtuozem José Chaferem tworzy „Monochromatic Duo” (zapis ich wspólnej działalności znalazł się na płycie Textures nagrodzonej Gold Medal Award).
Działalność pedagogiczna Sławomira Cichora od lat związana jest z Akademią Muzyczną w Łodzi, gdzie w 2015 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego. Artysta wykłada na wielu kursach w Polsce i za granicą. Jest autorem kompozycji na trąbkę i zespoły trąbkowe oraz pomysłodawcą i organizatorem festiwalu „Muzyczne Lato w Gostyninie” i dwóch edycji Międzynarodowej Konferencji Trębaczy w Łodzi. W latach 2015-2018 był wiceprzewodniczącym World Trumpet Society, zrzeszającej trębaczy z całego świata; obecnie został wybrany na przewodniczącego Akademickiego Stowarzyszenia „Ventus Optimus”.
Artysta został uhonorowany Brązowym Krzyżem Zasługi, odznaczeniem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” i nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego.
Należy do grona Yamaha performing artists.

 

RAFAŁ JĘDRZEJEWSKI

Rafał Jędrzejewski Studia muzyczne ukończył w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fletu prof. Krzysztofa Langmana (dyplom z wyróżnieniem). Naukę kontynuował na studiach podyplomowych w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu pod kierunkiem Hansa-Udo Heinzmanna (dyplom z wyróżnieniem). Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych flecistów w Polsce i za granicą. Jest laureatem II nagrody konkursu „Elize Meyer” w Hamburgu oraz III nagrody na 11. Międzynarodowym Konkursie Fletowym im. Friedricha Kuhlau w Uelzen (Niemcy). Pracował w orkiestrach w Niemczech i w Finlandii. Przez wiele lat był solistą Filharmonii Zielonogórskiej, a obecnie wygrał przesłuchanie na stanowisko pierwszego flecisty Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Jest także asystentem w gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w klasie fletu prof. Krzysztofa Langmana.
Jako solista występował z orkiestrą Hamburger Symphoniker oraz z Filharmonią Zielonogórską, a także na wielu recitalach solowych w Polsce i za granicą.
Razem z flecistką Ewą Liebchen od kilku lat współtworzy duet fletowy „Flute o’clock”, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Zespół ma na koncie wiele koncertów, prawykonań i nagrań płytowych i radiowych; współpracuje też z młodymi kompozytorami i zajmuje się działalnością edukacyjną.

 

MACIEJ TOMASIEWICZ

Maciej Tomasiewicz Absolwent i doktorant Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył studia w specjalnościach: kompozycja i teoria muzyki oraz dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie dra hab. Szymona Bywalca. Obecnie finalizuje rozprawę doktorską dotyczącą zapomnianej II Symfonii „Podlaskiej” Bolesława Szabelskiego. Uczestniczył w Mistrzowskim Kursie Dyrygenckim prowadzonym przez Michaela Dittricha w Budapeszcie, gdzie w drodze konkursu otrzymał II nagrodę, a także w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Gabriela Chmurę, Jacka Kaspszyka czy Larry’ego Livingstona.
Maciej Tomasiewicz jest związany z Orkiestrą Kameralną „Archetti”, z którą współpracował jako skrzypek – a od 2014 roku jako jej dyrygent. Od roku 2015 prowadzi działalność pedagogiczną jako dyrygent szkolnych orkiestr młodzieżowych, z którymi osiąga sukcesy na konkursach i festiwalach. Jest dyrygentem Polskiej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej w Bytomiu oraz Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Asystował dyrygentom tej miary, co: Michail Jurowski, Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Alexander Liebreich, Mirosław Jacek Błaszczyk, Michał Klauza, Tadeusz Kozłowski, Bassem Akiki czy Szymon Bywalec. Współpracował, jako asystent dyrygenta, z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a także z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie przygotowywał premierę opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Krystyny Jandy. Prowadził koncerty z Filharmonią Narodową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonią Kaliską, Śląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Muzyki Nowej. Od 2016 roku współpracuje z Operą Śląską, w której poprowadził m.in. premierę baletową Szeherezada/Medea z muzyką Rimskiego-Korsakowa i Barbera, a także wznowienie opery Tosca Pucciniego, Dziadka do orzechów Czajkowskiego, Barona Cygańskiego Straussa oraz Strasznego dworu Moniuszki. W Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku poprowadził spektakl Carmen Bizeta oraz Turandot Pucciniego. W sezonie 2016-2017 współpracował jako asystent dyrygenta z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus.
Był dwukrotnym beneficjentem programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent(Filharmonia Śląska oraz Opera i Filharmonia Podlaska).

 

ORKIESTRA SYMFONICZNA AKADEMII MUZYCZNEJ W GDAŃSKU

ORKIESTRA SYMFONICZNA AKADEMII MUZYCZNEJ W GDAŃSKU Powstała 70 lat temu, niemal równocześnie z uruchomieniem gdańskiej uczelni muzycznej. Skład osobowy orkiestry zmienia się każdego roku, ale rotacja nie przeszkadza w utrzymaniu wysokiego poziomu artystycznego, o co zabiegają wybitni dyrygenci prowadzący zespół. Potwierdzeniem tego są bardzo wysokie oceny krytyki muzycznej i melomanów. Repertuar orkiestry jest bardzo wszechstronny, zarówno pod względem form muzycznych, jak i stylistyki. Od wielu lat orkiestra występuje w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance, w gdańskich kościołach, a także na innych estradach muzycznych Trójmiasta i Polski. Studenci koncertują w ramach wielkich projektów muzycznych, z profesjonalnymi zespołami orkiestrowymi, takimi jak: Polska Filharmonia Bałtycka, Polska Filharmonia Kameralna (Sopot). Gdańska Akademia regularnie współpracuje z innymi uczelniami muzycznymi w Europie, co owocuje koncertami jej orkiestry za granicą. Na podkreślenie zasługuje m.in. trzytygodniowe tournée po wschodnim wybrzeżu Chińskiej Republiki Ludowej (2013/2014), a także udział zespołu w festiwalu muzycznym w Sienie i Florencji (1997). Wielkim wyróżnieniem było zaproszenie orkiestry na festiwal im. Maxa Regera w Weiden (1999, 2000, 2003). Członkowie zespołu realizowali wspólne projekty ze studentami Hochschule für Musik w Lucernie oraz Junge Philharmonie Zentralschweiz. Orkiestra miała zaszczyt występować pod batutą Krzysztofa Pendereckiego, Claudia Desderiego, Paula Esswooda, Jana Latham-Koeniga, Thüringa Bräma, Christfrieda Goeckeritza, Adiego Bara, George’a Tchitchinadze i innych. W maju 2019 roku zespół pod dyrekcją Piotra Staniszewskiego wystąpił w kościele św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Wilnie w ramach obchodów Roku Moniuszkowskiego.
W ramach współpracy z Wydziałem Wokalno-Aktorskim orkiestra przygotowuje również spektakle operowe. W kwietniu 2013 roku, wraz z akademickimi chórami oraz sopranistką Anną Fabrello, orkiestra pod dyrekcją Zygmunta Rycherta nagrała płytę Wojciech Kilar: Angelus, Exodus, Victoria (DUX), uhonorowaną nagrodą Fryderyk 2014 w kategorii „Album Roku: Muzyka Symfoniczna i Koncertująca”. W listopadzie 2014 roku orkiestra pod dyrekcją Zygmunta Rycherta nagrała płytę Panufnik: Concertos (DUX) z udziałem wiolonczelisty Romana Jabłońskiego, skrzypka Romana Kabary i pianisty Bogdana Czapiewskiego. Album otrzymał nominację do International Classical Music Awards (ICMA) 2016 w kategorii „Koncerty”. W maju 2018 roku, wraz z solistami i akademickimi chórami, orkiestra pod dyrekcją Zygmunta Rycherta nagrała płytę CD live Stanisław Moniuszko: Straszny dwór (DUX) nominowaną do Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2019 w kategorii „Muzyka Poważna: Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa”. Wśród solistów znaleźli się śpiewacy: Leszek Skrla, Anna Fabrello, Karolina Sikora, Ryszard Minkiewicz, Daniel Kotliński, Paweł Skałuba, Krzysztof Bobrzecki, Piotr Lempa, Stefania Toczyska, Alicja Rumianowska, Piotr Kusiewicz, Wiesława Maliszewska oraz skrzypek Konstanty Andrzej Kulka.

 

KRZYSZTOF GRZESZCZAK

Krzysztof Grzeszczak Kompozytor, teoretyk muzyki, organista i pedagog. Urodził się w Makowie Mazowieckim. Po uzyskaniu dyplomu z teologii na Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (1993), rozpoczął studia w Akademii Muzycznej w Łodzi, które ukończył z wyróżnieniem w dwóch specjalnościach – kompozycji w klasie prof. Jerzego Bauera (1999) i teorii muzyki pod kierunkiem prof. Franciszka Wesołowskiego (2000). Uczył się także gry na organach u prof. Feliksa Rączkowskiego i prof. Piotra Grajtera. Jako organista współpracował z Chórem Kameralnym Akademii Muzycznej w Łodzi, z którym przez wiele lat występował na koncertach w Polsce i za granicą. W 2001 roku został członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Od roku 1999 wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi, obecnie na stanowisku profesora w Katedrze Kompozycji. Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach, w wielu krajach Europy oraz w Australii i USA.
Koncert na trąbkę i orkiestrę powstał w sierpniu 2019 roku i został zadedykowany Sławomirowi Cichorowi.

 

KRZYSZTOF OLCZAK

Krzysztof Olczak Urodził się w 1956 roku w Łodzi. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie (obecnie UMFC), gdzie studiował na Wydziale Instrumentalnym w klasie akordeonu Lecha Puchnowskiego oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie ukończył z wyróżnieniem kompozycję u Eugeniusza Głowskiego.
Jest laureatem konkursów akordeonowych i kompozytorskich, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Auckland w Nowej Zelandii – brązowy medal, 1980; Konkursu Kompozytorskiego „Premio Citta di Castelfidardo” we Włoszech – I i II nagroda, 1984 oraz II nagroda, 1988; Ogólnopolskiego Konkursu Kompozycji Akordeonowych – I nagroda, 1985; Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego w Gdańsku – wyróżnienie, 1992.
Jego kompozycje wykonywane były na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in.: Musik Biennale w Berlinie, Internationale Studienwoche w Bonn, Blue Lake Festival w Lappeenranta, Varna Summer, Scrivi e Suona w Krakowie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Poznańska Wiosna, Warszawska Jesień, Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów „Droga”.
Muzyk występuje również jako akordeonista – solista i kameralista. W swoim dorobku posiada szereg prawykonań. Dokonał wielu nagrań muzyki współczesnej. Koncertował w Polsce, Austrii, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Islandii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Słowacji, Szwecji, we Włoszech, w Iranie i USA.
Za działalność artystyczną i dydaktyczną otrzymał szereg nagród i wyróżnień: Nagrodę Artystyczną Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego, 1989; Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki, 1993; Nagrodę Indywidualną Centrum Edukacji Artystycznej, 1992 i 1998.
Od 1979 roku Krzysztof Olczak związany jest zawodowo z Akademią Muzyczną w Gdańsku, gdzie pracuje na stanowisku profesora zwyczajnego, aktualnie kierując pracami Katedry Kompozycji.

 

ANDRZEJ DZIADEK

Andrzej Dziadek Kompozytor i pedagog urodzony w 1957 roku w Jasienicy koło Bielska-Białej. Studiował kompozycję W Akademii Muzycznej w Katowicach pod kierunkiem Józefa Świdra (dyplom z wyróżnieniem, 1986). W latach 1990-1992 kontynuował studia kompozytorskie u Francisa Burta w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, jako stypendysta Rządu Austriackiego oraz Fundacji im. Albana Berga. Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Uczestniczył w kursach kompozytorskich w Kazimierzu nad Wisłą, Wiedniu, Borowcu i Darmstadt.
W 1983 otrzymał II nagrodę na konkursie kompozytorskim w Gdańsku za Preludium i toccatę na fortepian (1983). W 1986 roku jury Konkursu Kompozytorskiego im. Grzegorza Fitelberga pod kierownictwem Krzysztofa Pendereckiego przyznało mu II nagrodę (za Sinfoniettę na orkiestrę) i III nagrodę (Koncert na klawesyn i orkiestrę); I nagrody nie przyznano. Rok później jego Poemat na orkiestrę (1987) wygrał Konkurs Młodych Związku Kompozytorów Polskich. W 1999 roku jego Symfonia nr 1 była utworem obowiązkowym na VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.
Utwory Andrzeja Dziadka były wykonywane na koncertach i festiwalach muzyki współczesnej w wielu krajach Europy, Azji, Ameryki Północnej (m.in. w Carnegie Hall) oraz Ameryki Południowej, a także nagrywane dla radia, telewizji oraz wydawane na płytach CD.
Andrzej Dziadek w latach 1993-2011 pełnił funkcję prezesa Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Katowicach, a od 2001 do 2009 roku był członkiem Zarządu Głównego ZKP. W ramach działalności w związku od 1994 do 2010 był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”, organizował cykl koncertowy Śląska Trybuna Kompozytorów, wydawał publikacje naukowe i płytowe. Był jurorem wielu konkursów kompozytorskich. W roku 2007 był kompozytorem rezydentem International Centre for Composers w Visby (Szwecja). W roku 2008 otrzymał nagrodę honorową Związku Kompozytorów Polskich. W roku 2013 założył Fundację Sinfonietta Pomerania, jest także współzałożycielem i dyrektorem Orkiestry Sinfonietta Pomerania. Od roku 2014 pełni funkcję prezesa Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Gdańsku. W roku 2015 został odznaczony Medalem Gloria Artis. W tym samym roku wraz z Tadeuszem Dixą powołał do życia Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”, a w 2016 otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska. Jest profesorem klasy kompozycji w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

 

TADEUSZ DIXA

Tadeusz Dixa Kompozytor i dyrygent urodzony w 1983 roku w Gdyni. Studiował w Akademii Muzycznej w Gdańsku, uzyskując dyplomy w trzech specjalnościach: teorii muzyki, kompozycji w klasie Andrzeja Dziadka (oba dyplomy z wyróżnieniem) oraz dyrygentury symfoniczno-operowej pod kierunkiem Wojciecha Rajskiego. Jako stypendysta programu Erasmus odbył roczne studia kompozytorskie i dyrygenckie w Universität für Musik und darstellende Kunst Graz w Austrii. Był także stypendystą Miasta Gdyni oraz Marszałka Województwa Pomorskiego. Jego utwory wykonywano na koncertach i festiwalach muzycznych w Polsce oraz w Austrii, Niemczech, Francji, we Włoszech, w Szwajcarii i Grecji. Jest założycielem i dyrygentem orkiestry Sinfonietta Pomerania, specjalizującej się w wykonawstwie muzyki współczesnej.
Od 2009 roku pracuje na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Gdańsku – obecnie na stanowisku asystenta w Katedrze Kompozycji. Jest wiceprezesem Fundacji Sinfonietta Pomerania i organizatorem wielu wydarzeń artystycznych, m.in. Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” i Gdańskich Koncertów Prawykonań.